Adevarata lupta impotriva frigului abia acum incepe! Ce se poate face pentru o mai buna protectie in sezonul rece?

Cat de importanta este combaterea frigului la batranete si la categoriile de oameni considerate cu nivel ridicat de risc, asa cum mai sunt copiii si bolnavii?

La varsta a treia, efectul temperaturilor scazute si foarte scazute este mult mai mare decat efectul devastant al caldurii. Cu fiecare diminuare drastica a gradelor din termometre, cresc riscurile de afectiuni respiratorii si cardiovasculare, iar manifestarile lor se agraveaza.

Se inrautatesc apoi simptomele reumatismului si se inmultesc cazurile de traumatisme ale aparatului locomotor, ca de exemplu luxatiile, entorsele si fracturile.

Deci, sezonul rece nu este chiar amic, ci mai degraba inamic, atragand insa consecinte nu neaparat vizibile. Cel putin daca nu se adopta niste masuri ce ajuta in lupta impotriva conditiilor ambientale, uneori extrem de rigide.

Combaterea frigului la batranete si la categoriile cele mai expuse

Protejarea sanatatii varstnicilor si contrastarea posibilelor efecte negative ale frigului se face intervenind din cateva directii:

Ce-i de facut in casa?

Combaterea frigului la batranete incepe la domiciliu sau, dupa caz, in centrele de ingrijire pentru varsta a treia.

Aerul inchis si uscat poate irita caile respiratorii sau genera alte probleme, motiv pentru care, ambientele se vor aerisi periodic cateva minute si aerul se va mentine suficient de umidificat, dar nu excesiv. Prea multa umezeala favorizeaza formare mucegaiurilor.

Pentru umidificare, o idee chiar la-ndemana ar fi asezarea unor recipiente cu apa pe calorifere, pe sobe sau langa orice alta sursa de caldura.

Atentie si la oscilatiile termice semnificative, verificate cand se trece de la frig la cald si invers. Temperatura va ramane constanta, insa nu trebuie exagerat. Valorile optime se situeaza intre 18 si 22 ºC.

Ce-i de facut afara?

Varstnicilor li se recomanda sa evite sederile indelungi in spatii deschise si mai ales in curenti de aer. Insa cu toate restrictiile, nu e deloc sanatos sa ramana prizonieri la domiciliu pe toata durata iernii.

O gura de aer nu a omorat pe nimeni nici in cele mai geroase zile, ci e mereu bine-venita. Pentru ca inlatura depresiile, varstnicii avand chiar o predispozitie. In plus, vine in sprijinul sistemului imunitar, si asa obosit, de-i vai de el.

Singura ingradire mai serioasa se refera la locurile aglomerate, adevarate focare de infectii, indeosebi cu virusi responsabili de gripe si raceli.

Recomandarea este asadar sa iasa la aer, dar cu o vestimentatie apropriata (manusi, caciuli, geaca groasa etc.) si in locuri linistite.

Cum se poate actiona prin alimentatie?

Un sprijin extrem de important vine si din partea alimentatiei. Dupa niste ani incolo, la fel ca in primii ani de viata, mencanismele naturale de aparare ale organismului au destule lipsuri si trebuie pus accentul pe o dieta bine echilibrata nutritional.

Varstnicii au nevoie de preparate culinare usoare, nu foarte incarcate caloric, de multe fructe si legume proaspete, bogate in vitamine, minerale si fibre.

Spre deosebire de cum se crede, grasimile si alcoolul nu ajuta corpul sa se incalzeasca. Ba mai mult, astfel de produse pot reprezenta o amenintare reala pentru sanatate.

Pentru a iesi invigatori din lupta impotriva gerului si a se revitaliza, bunicii pot recurge insa la supe si ciorbe, la ceaiuri, infuzii si la alte bauturi caldute.

Foto: www.thegoodcaregroup.com

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!