Vitamine si minerale pentru a treia varsta: Care sunt cele mai bune si de ce?

Care sunt cei mai buni nutrienti la varsta a treia si cum explica specialistii necesitatea integrarii lor in alimentatie?

Vitaminele si mineralele, micronutrienti esentiali intr-o multime de functii organice, sunt necesare indiferent de varsta. Fara sa mai vorbim despre macronutrienti (carbohidrati, proteine, lipide).

Cele 3 categorii ”macro” reprezinta cea mai importanta sursa energetica a organismului. Drept motiv, se vor consuma in cantitati majore comparativ cu categoria ”micro”.

Cei mai buni nutrienti la varsta a treia si rolul acestora

Dupa o certa varsta insa, unii nutrienti sunt cu atat mai necesari. Si pentru a nu suferi din cauza carentelor si consecintelor (declansarea unor probleme de sanatate sau agravarea celor existente), poate fi nevoie de mici ”corectii” alimentare si chiar de orientarea spre suplimente nutritive.

Dar spre ce categorii trebuie sa-si indrepte atentia seniorii? Pentru ca despre ei e vorba aici.

Vitamina C

E poate cea mai populara, despre care se stie ca e cea mai buna sa protejeze de raceli (nu singura) si de o multime de alte posibile baiuri. Se gaseste din abundenta in citrice, dar si in numeroase fructe si legume: catina, capsuni, ardei, broccoli, rosii etc.

Ce rol are vitamina C la varsta a treia?

Aparte rolul sau inegalabil ca stimulent imunitar, vitamina C sau acidul ascorbic mai ajuta la:

  • Asimilarea altor nutrienti – un rol foarte important, avand in vedere carentele de care multi varstnici sufera;
  • Combaterea stresului – un ajutor bine venit dat fiind ca izolarea si restrictiile pot cauza stari de stres si anxietate;
  • Protejarea ochilor – potrivit studiilor, poate reduce riscurile de cataracta si de degenerenta maculara;
  • Formarea colagenului si elastinei – este vorba despre compusi esentiali in mentinerea tonusului pielii.

Calciu

Sanatatea oaselor apare puternic afectata la vremea senectutii. Inaintarea in varsta atrage dupa sine si pierderea calciului, mineral care nu se mai asimileaza la fel de eficace ca in tinerete.

Excelente surse de calciu sunt:

  • Laptele si produsele lactate;
  • Ouale;
  • Legumele cu frunza verde (spanac, broccoli);
  • Fructele nucifere (migdale, nuci);
  • Semintele;
  • Portocalele;
  • Leguminoasele;
  • Pestele.

Ce rol are calciul la varsta a treia?

Majoritatea cantitatii de calciu din organism se afla depozitata in oase. Deficitul poate cauza aparitia osteoporozei, in special la persoanele de sex feminin, odata cu instaurarea menopauzei.

Contributia la protejarea densitatii osoase nu e singura. Calciul mai este util in buna functionare a:

  • Muschilor – regleaza contractiile musculare, inclusiv ritmul cardiac;
  • Vaselor sanguine – ajuta la coagularea normala a sangelui.

Vitamina D

Tot pentru aparatul osos si nu numai, bunicii au nevoie si de vitamina D. Din fericire, organismul uman are capacitatea sa o sintetizeze in mod natural, iar de mare ajutor este soarele.

Însa in aceasta perioada, de cand cu izolarea la domiciliu sau in camine de batrani, vitamina D se produce si se asimileaza mai greu.

Ce rol are vitamina D la varsta a treia?

Vitamina D acopera o multime de functii, printre care si de absorbtie a calciului sau de stimulare a barierelor imunitare. Pe cand carenta poate cauza osteoporoza, ducand la slabirea oaselor si la cresterea riscurilor de fracturi. Totodata, mai contribuie la prevenirea unor maladii precum:

  • Diabetul – imbunatateste functiile insulinei;
  • Alzheimer și Parkinson – protejeaza functiile cognitive.

Foto: www.theresident.co.uk

  • 248
  • Ultima modificare Sâmbătă, 06 Iunie 2020 10:26

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!