Imprimă această pagină

10 Reguli simple pentru comunicarea cu un bolnav de Alzheimer

Uneori, comunicarea cu un bolnav de Alzheimer poate deveni o misiune cat se poate de complicata. Chiar daca ”emitatorul” este un cadru medical de specialitate sau o persoana dintr-un centru persoane in varsta, ambii deja familiarizati cu tot ce inseamna aceasta forma de dementa.

Cine are in grija o persoana cu Alzheimer se confrunta cu o multime de obstacole. Se enerveaza, isi pierde rabdarea si adesea renunta. Totul porneste de la problemele de memorie, gandire si comportamentale specifice, simptome care se agraveaza in timp.

Toate aceste transformari ingreuneaza comunicarea cu un bolnav de Alzheimer. Insa interactionarea se poate imbunatati.

1. Energie pozitiva

In functie de cum te comporti, de atitudinea adoptata, de limbajul corpului, ii vei transmite o stare. Poate fi pozitiva sau negativa. Mizeaza pe prima varianta. Intotdeauna o energie pozitiva va deschide calea comunicarii verbale.

2. Fara ”perturbatii”

Dialogarea poate fi ingreunata de unii factori perturbatori (radio, TV, zgomote din jur). Pentru a imbunatati conexiunea cu interlocutorul, cauta un ambient linistit. Inchide usi, ferestre, opreste TV etc.

3. Pastrarea atentiei

Capteaza-i atentia chemandu-l pe nume. Prezinta-te, daca este cazul, posibil ca nu te mai recunoaste. Poti recurge si la semnale nonverbale. Contactul fizic si vizual este bine-venit, atata timp cat il ajuti sa se simta in largul sau.

4. Exprimari cat mai simple...

Daca nu intelege din prima mesajul sau intrebarea, reformuleaza. Daca, in continuare, intampina dificultati, nu-ti pierde rabdarea. Asteapta cateva minute si repeta ce ai intrebat, utilizand cuvinte cat mai simple.

5. ... Si directe

In dialogul cu un bolnav, nu folosi abrevieri si subintelesuri. De asemenea, evita sa recurgi la pronume personale cand vorbesti despre o terta persoana. In loc de ”el”, ”ea”, ”ei”, foloseste nume proprii.

6. La fel si intrebarile

Limiteaza-te la o singura intrebare de fiecare data. Cel mai bine functioneaza intrebarile simple, nu cu multiple variante de raspuns. Si cele cu ”da” si ”nu”. Pentru inca si mai multa claritate, sugereaza raspunsul din intrebare.

7. Tonalitate joasa

Modeleaza-ti vocea. Articuleaza rar si clar, fara sa te grabesti, fara sa ridici tonul. Mentine o intonatie calda, prietenoasa, linistitoare. Il va face sa se simta confortabil si increzator.

8. Totul cu afectiune...

Pacientul cu aceasta forma de dementa este extrem de sensibil. Asculta-l nu doar cu urechile, vorbeste-i nu doar cu gura. Fa-o cu inima. Invadeaza-l cu sensibilitate si ”recompensa” nu te va dezamagi.

9. ... Si cu o doza de umorism

Unele abilitati rezulta definitiv compromise, dar nu si simtul umorului. Ii va face placere sa rada impreuna cu altii. Cand se poate, incearca sa pastrezi un ton cat mai spiritual. Nu subestima puterea unei glume.

10. Trecutul in prim-plan

Principala problema o constituie memoria. Insa bolnavul isi poate aminti perfect evenimente din urma cu 30 de ani, desi intampina dificultati cu privire la ultimele 30 de minute. Asadar, in timpul conversatiei, fa ”salturi” in tecutul sau.

Retine despre comunicarea cu un bolnav de Alzheimer!

Boala Alzheimer este cea mai comuna forma de dementa la varsta a treia.

Dementa este doar un termen general folosit, ce se refera la pierderea unor abilitati cognitive (de exemplu memoria) atat de grave, incat influenteaza viata cotidiana. Iar dintre toate formele, Alzheimer reprezinta mai mult de jumatate dintre cazuri.

In centrul de ingrijire Casa mea Eden reusim inclusiv sa imbunatatim capacitatea de interactiune si dialogare cu cei afectati de aceasta maladie degenerativa. Iar solutia este una de bun augur in vederea gestionarii si rezolvarii problemelor comportamentale.

  • 7505
  • Ultima modificare Marți, 11 Septembrie 2018 08:50