Care sunt posibilele pericole ale vietii sedentare la varsta a treia?

Pericolele sedentarismului la varsta a treia nu sunt putine si nici nu pot fi tratate cu indiferentă. Iar ceea ce conteaza este ca unele efecte negative se pot atenua si preveni cu putina miscare, cu o viata atat de activa cat isi permite fiecare.

Care pot fi pericolele sedentarismului la varsta a treia?

Stilul de viata afecteaza puternic sanatatea. Consecintele se vad mai cu seama dupa ani si ani, atunci cand functiile organismul si organele isi mai pierd sau si-au mai pierdut din performante.

Iata cateva dintre pericolele sedentarismului la varsta a treia:

#1: Afectiuni ale aparatului cardiovascular

Sistemul circulator si inima sunt probabil primele care se resimt de pe urma inactivitatii. O viata sedentara poate duce in timp la incetinirea vitezei cu care sangele circula prin corp, primele afectate fiind de regula membrele inferioare.

Odata cu acumularea si stagnarea sangelui, isi pot face aparitia afectiuni precum varicele, flebitele si trombozele.

#2: Dureri cronice la nivelul aparatului locomotor

Cel mai mare risc cu care se confrunta persoanele sedentare consta in aparitia durerilor cronice la coloana, inclusiv in zona cervicala. Stand jos prea multe ore, musculatura devine mai rigida si tinde sa se atrofieze.

Obiceiul poate cauza probleme posturale, ca de exemplu hernia de disc. Problema se agraveaza si mai mult la persoanele in etate.

#3: Aparitia diabetului de tip II

Exercitiul fizic constant contribuie la ridicarea nivelului colesterolului HDL (”bun”) si la scaderea colesterolului LDL (”rau) si trigliceridelor. Totodata, ajuta la controlarea valorilor glicemiei si la cresterea sensibilitatii la insulina.

Prin miscare, se poate preveni sau gestiona diabetul. Chiar si o plimbare de o jumatate de ora pe zi poate reduce riscurile de diabet si imbunatati sensibilitatea la insulina.

#4: Agravarea osteoporozei

Miscarea reduce riscurile de osteoporoza. Aceasta este o maladie raspandita la batranete, caracterizata prin reducerea masei osoase si alterarea tesuturilor osoase, care devin mai fragile si expuse la riscuri de fracturi spontane si de traume – nu neaparat grave.

Prevenirea ei incepe de la varste mai ”fragede”, adaptand alimentatia si stilul de viata. O persoana sedentara are o predispozitie majora spre osteoporoza bazinului si membrelor inferioare.

#5: Cresterea greutatii corporale

O consecinta frecventa a vietii sedentare la orice varsta este greutatea supraponderala si chiar obezitatea. Inactivitatea impiedica arderea caloriilor si cand consumul caloric depaseste arderile, rezultatul inseamna kilograme in plus.

Chiar daca miscarea nu este un panaceu, o activitate fizica moderata poate face diferenta si ajuta varstnicii sa aiba controlul asupra greutatii.

#6: Accentuarea singuratatii si starilor depresive

Corpului uman ii place miscarea atat de mult incat raspunde producand endorfine. In schimb, lipsa de activitati fizice si tendinta spre o rutina in inactivitate au impact si la nivel mental, favorizand singuratea. La randul ei, singuratatea duce la depresii si la agravarea lor.

De asemenea, starile depresive se asociaza foarte bine cu inactivitatea. Este practic un lant nesfarsit, care insa se poate rupe usor: prin miscare.

Retine!

Este important ca din tinerete sa nu lasam lucrurile sa ne scape de sub control.

De multe ori, 30 sau 60 de minute de miscare, 10.000 de pasi, o alergare usoara sau pur si simplu ca abandonam canapeaua pentru o plimbare in aer liber ne vor schimba viitorul si calitatea vietii la varsta senectutii.

Foto: www.hhpros.com

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!