4 Masuri de consolidare a imunitatii varstnicilor

Protejarea si intarirea imunitatii varstnicilor este una dintre preocuparile societatii actuale, mai ales de cand cu valul de pandemie care loveste, preferential, tocmai in aceasta categorie.

Cand anii cresc la numar, eficienta barierelor imunitare scade. Dar cum se poate echilibra balanta?

Spre deosebire de varstele mai ”fragede”, la 65+, uneori chiar mai curand, din cauza procesului de imbatranire, raspunsul imunitar nu atinge un nivel optim.

Practic, mecanismul devine mai lent in reactii. Din cauza ca in ”linia defensiva” exista mai putine celule protective:

  • Se inmultesc riscurile de imbolnavire;
  • Scade capacitatea organismului de a se lupta cu germenii;
  • Se diminueaza sansele de refacere dupa boala.

Metode pentru intarirea imunitatii varstnicilor

Pentru ca bunicii sa se bucure de batraneti fericite, fara probleme serioase de sanatate, pot recurge la variate strategii ca sa-si consolideze mecanismele naturale de protectie ale organismului.

Un prim pas pentru a tine departe o mare diversitate de probleme si afectiuni specifice varstei a treia consta in consolidarea ”armelor” naturale cu care organismul lupta activ impotriva ”intrusilor”.

Se poate actiona prin:

Compensarea carentelor de nutrienti

Intre substantele nutritive si intarirea imunitatii varstnicilor exista o stransa conexiune.

Orice forma de carenta si mai ales de subnutritie (nu este exclusa nici in medii cu standarde de viata ridicate) va cauza slabirea sistemului imunitar. Implicit, va crea o predispozitie spre infectii, indeosebi pe tipologii bazate pe lipsa unor vitamine si minerale esentiale.

Din categoria micronutrientilor indispensabili, care pot activa raspunsul imunitar fac parte, cu precadere:

  • Vitaminele A, C, D, B-urile;
  • Minerale precum zinc, seleniu, fier.

Evident, pentru a facilita integrare acestor microelemente se va actiona în primul rand prin alimentatie. Se va completa regimul alimentar cu mai multe portii de legume si fructe proaspete.

Un rol esential, prin puterea sa antioxidanta, il are vitamina C. In completarea sa, se poate actiona si cu vitamina D, cu o actiune evidenta asupra imunitatii. Asadar, este oportun sa se insiste pe alimente precum:

  • Spanac, broccoli, citrice etc (bogate in vitamina C);
  • Ciuperci (unica sursa vegetala de vitamina D), oua, fructe de mare, peste (alte surse de vitamina D).

In completare, se poate asigura necesarul de nutrienti si prin suplimente alimentare si remedii pe baza de substante naturale cu efect stimulant asupra imunitatii (echinacea, macese, ghimbir, usturoi, propolis, fermenti lactici).

Reducerea stresului

Problemele zilnice cu care varstnicii se confrunta (multi dintre ei in izolare), unele maladii cronice si imbatranirea in sine devin factori care accentueaza stresul.

Prin urmare, este importanta mentinerea unui climat familial cat mai senin si o atitudine mereu pozitiva vizavi de varstnici, mai ales fata de cine e recuperat intr-un camin de batrani.

Imbunatatirea somnului

Odihna nocturna este vitala mai cu seama la aceasta categorie, prea greu incercata si de ceva vreme in atentia unui virus cu potential letal.

Imunitatea si calitatea somnului se influenteaza reciproc. Caderea scutului protectiv atrage dupa sine deprecierea odihnei, in timp ce carentele de somn duc la compromiterea semnificativa a imunitatii si la declansarea unor infectii si inflamatii asociate cu diverse patologii.

Grija fata de igiena personala

Este oportun un ”upgrade” referitor la regulile de igiena, desi toate canalele media le promoveaza intens, in vederea protectiei de noul coronavirus.

Asa cum comunica in permanent autoritatile, spalarea frecventa a mainilor si pe langa, aerisirea regulata a ambientelor sunt actiuni aparent banale, dar cu un imens potential sa faca diferenta intre zile senine, in sanatate sau intunecate de boala.

  • 284
  • Ultima modificare Miercuri, 06 Mai 2020 20:50

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!