Alimentatia varstnicilor cu glicemie ridicata: Ce se poate consuma in sezonul cald?

Glicemia marita la varsta a treia reprezinta deja o problema. Cu toata avalansa de tentatii culinare ce pandesc la tot pasul, nu e simplu pentru nimeni sa se adapteze noului regim extrem de restrictionat si greu de respectat.

Temperaturile insuportabile si abundenta de fructe si alimente racoritoare fac parte dintr-un mix ce ar trebui sa puna pe ganduri persoanele cu sau fara diabet instaurat, care se chinuie sa-si tina sub control valorile glicemiei.

Glicemia marita la varsta a treia? Ce alimente se pot consuma in sezonul cald?

Chiar daca vara si-a intrat in drepturi depline, diabetul nu-si ia concediu, nici nu are de gand sa se relaxeze odata ce exista.

Glicemia ridicata afecteaza numeroase persoane in etate, majoritatea prezentand deja o forma de diabet (tip 1 sau 2). Insa odata cu cresterea valorilor termice ambientale, cresc si riscurile.

Canicula poate duce la deshidratare, mecanism prin care se pierd nu doar lichide corporale, ci si importante saruri minerale. Consecinte nu sunt deloc promitatoare, ba pot fi chiar periculoase pentru starea seniorilor, precum oscilatiile glicemiei.

Pentru a evita riscurile aferente, un rol crucial il are alimentatia. Insa cu abundenta de fructe si cu nevoia permanenta de racorire, respectarea regimului impus poate fi destul de problematica.

Alimente cu libera trecere

Dintre alimentele permise fac parte in primul rand:

  • Leguminoasele (fasole, mazare, linte etc.);
  • Legumele de gradina cu indice glicemic scazut (crucifere, vinete, dovlecei etc.);
  • Cerealele integrale (orz, ovaz etc.);
  • Fructele nucifere.

Cine-si imagineaza ca fructele reprezinta o amenintare, ii vom spune ca depinde tot de indicele glicemic. Sunt indicate fructele proaspete, de sezon (mere, pere, fructe de padure etc.).

Aliate fidele sunt si condimentele, in masura sa imbunatateasca metabolismul glucozei (reduc nivelul zaharului din sange). Se va pune accent indeosebi pe curry, coriandru, ghimbir si turmeric.

Alimente de consumat cu moderatie

Moderatie inseamna nu sa renunti cu totul la ele, ci doar sa mananci cumpatat, sa nu exagerezi nici cu portiile, nici cu frecventa lor saptamanala in dieta:

  • Paine si paste fainoase, chiar daca din faina integrala;
  • Fructe cu indice glicemic mediu (banane, kiwi, mango etc.).

De asemenea, nu trebuie abuzat nici de cartofi, nici de orez, care, din cauza valorilor IG ar putea cauza probleme.

Alimente interzise

Desi e sezonul fructelor, cu parere de rau le spunem ”napastuitilor” care cu greu isi gestioneaza viata cu diabet, ca este in favoarea lor sa nu consume deloc alimente cu IG ridicat.

Pe primele locuri la restrictii, pe langa zahar (inclusiv brun) si miere in stare pura, se claseaza:

  • Painea alba, pizza, produsele de patiserie, dulciurile;
  • Cartofii copti, fierti, prajiti;
  • Cerealele rafinate;
  • Radacinoasele gatite;
  • Fulgii de porumb si malaiul;
  • Pepenele rosu;
  • Bananele coapte;
  • Bauturile carbo si racoritoare;
  • Alcoolul etc.

Bun de stiut cand ai glicemia marita la varsta a treia

Ca reper, se va tine mereu cont de indicele glicemic al alimentelor. Mai exact, se va pune accent pe cele cu indice glicemic scazut, care vor constitui o parte semnificativa a regimului zilnic.

Pentru a avea o idee despre ce inseamna indicele glicemic mic, moderat si ridicat, ajunge sa te orientezi in functie de aceste valori:

  • IG mic = valori de cel mult 55;
  • IG mediu = valori intre 56 si 69;
  • IG mare = valori de cel putin 70.

Prin fierbere, IG creste, chiar daca ”sursa” are valori scazute sau moderate. La fel se intampla si cu transformarea fructelor in sucuri fara pulpa. In acest caz, valorile ridicate rezulta in urma diminuarii cantitatii de fibre.

Foto: www.express.co.uk

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!