+40 753 653 592 informatii@casameaeden.ro

Camin de batrani – Importanta activitatii fizice la varsta a treia

Multi tineri impartasesc parerea ca pentru bunicii recuperati la un camin de batrani, viata se apropie de final. Si totusi, adevarul este altul. Ajunsi la varsta a treia, oamenii urmeaza sa descopere una dintre cele mai frumoase perioade. Deoarece batranetea nu este o maladie si poate fi traita cu seninatate… oriunde, dar cu cateva conditii.

Tot ce le ramane de facut varstnicilor, indiferent de numarul deceniilor afisate in cartea de identitate, este sa aiba grija de propria persoana. Interesul trebuie mentinut si atunci cand ajung sa locuiasca departe de ambientul familial, intr-un camin de batrani, o structura speciala, destinata lor.

Activitatea fizica si varsta a treia

Odata cu trecerea anilor, apar tot felul de probleme psihice si fizice. Treptat, putin cate putin, acestea incep sa afecteze toate organele corpului. Este vorba despre un proces de degradare progresiva, 100 % natural, imposibil de evitat, dar care poate fi incetinit si imbunatatit.In ciuda mecanismului iminent prin care trece organismul uman, batranetea reprezinta o etapa ce nu trebuie privita cu fatalitate. Cu toate ca nimeni nu poate sa ramana vesnic tanar, ajungand la o varsta atat de ”generoasa”, poate aborda diferit ”problema”, cu mai multa liniste sufleteasca.

Si nu vorbim aici despre chirurgia estetica, la care multi apeleaza, crezand ca astfel vor sterge definitiv semnele marcante ale trecerii timpului. Vorbim doar despre un stil de viata sanatos, in particular despre activitatea fizica, ce poate fi practicata acasa, in vacante si in orice camin de batrani.

Activitatea fizica la varsta a treia si beneficiile ei

Nu mai este o noutate ca miscarea trebuie privita ca un fel de medicament, ce face bine corpului, mintii si sufletului, in egala masura. Si atunci de ce o persoana ar trebui sa renunte la ea atunci cand fata ii este brazdata de riduri si spatele tot mai garbovit de povara anilor?

Activitatea fizica nu inseamna doar oboseala si multe sacrificii, ci este sinonima cu sanatatea. Iar internarea intr-un camin de batrani nu poate transforma varstnicii in niste sedentari irecuperabili. Acum, mai mult ca niciodata, conteaza sa va miscati, desigur dupa ce ati discutat cu medicul si daca nu exista contraindicatii in acest sens. Dar de ce?

a. Activitatea fizica si aparatul respirator
Pe masura ce se inainteaza in varsta, treptat, functia aparatului respirator tinde sa se diminueze. De vina sunt o serie de modificari structurale si de la nivelul cailor respiratorii:
• Deformarea ligamentelor;
• Rigiditatea articulatiilor;
• Atrofierea muschilor responsabili de respiratie;
• Subtierea tesuturilor care captusesc tractul respirator;
• Pierderea elasticitatii bronhiilor si traheei, etc.
Sunt recomandate exercitiile usoare cardio, cele de stretching si gimnastica posturala, menite:
• Pe de o parte, sa previna si sa corecteze deformarea sistemului osteoarticular si a celui muscular;
• Pe de alta parte, sa permita refacerea functiei aparatului respirator.

b. Activitatea fizica si diabetul de tip 2
Un numar semnificativ de persoane care aleg sa se interneze in acest camin de batrani, au fost sau sunt diagnosticate cu diabet de tip 2. Transmiterea maladiei se datoreaza mai multor cauze, in mare parte fiind vorba despre factori genetici si ambientali.
La persoanele cu o predispozitie genetica, patologia apare favorizata de prezenta factorilor ambientali, in special de sedentarism si alimentatia hipercalorica. Iar la randul lor, cei doi factori duc la obezitate, o conditie verificata la circa 80 % dintre pacientii diagnosticati cu diabet de tip 2.

c. Activitatea fizica si colesterolul
Cand valorile colesterolului depasesc limitele considerate normale, pentru varstnici, exista riscuri cardiovasculare. Insa aceasta realitate nu trebuie neaparat sa devina o preocupare pentru rezidentii internati in prezentul camin de batrani. Pentru ca un important cuvant de spus il are raportul dintre colesterolul ”bun” (HDL) si cel ”rau” (LDL).
Desfasurata dupa un program bine stabilit, activitatea fizica reuseste sa scada nivelul trigliceridelor plasmatice(lipide care faciliteaza cunoasterea riscurilor cardiovasculare ale individului) si sa ridice nivelul colesterolului HDL.
Pentru a putea lupta impotriva acestor pericole, miscarea, desi necesara, nu este intotdeauna suficienta. Important este ca fiecare sa fie constient ca trebuie sa intervina radical, schimbandu-si radical stilul de viata.

  • 6156
  • Ultima modificare Sâmbătă, 05 Decembrie 2015 18:48

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.