Bunici mai sanatosi cu alimentatia mediteraneana!

Beneficiile alimentatiei mediteraneene pentru varstnici se pot intui chiar din ”profilul” populatiei Bazinului Mediteranean.

Oamenii de stiinta evidentiaza in ce mod acest stil alimentar asigura o predispozitie inferioara catre stari depresive, mecanisme patologice insotite de durere sau catre dizabilitati specifice varstelor inaintate.

Fara nicio exagerare, regimul mediteranean reprezinta un factor de longevitate. Dovada stau traditiile gastronomice din tarile cu deschidere la Mediterana, ce permit:

  • Atingerea unor varste avansate;
  • Imbunatatirea calitatii traiului.

Ce spun oamenii de stiinta despre efectele pozitive avute la varsta a treia?

Multe studii au confirmat impactul dietei pentru sanatate si longevitate, insa prea putine s-au concentrat pe efectele asupra seniorilor.

Un studiu publicat in British Journal of Noutrition descrie cum s-a descoperit ca bunicii care urmeaza un regim foarte apropiat de dieta mediteraneana au o viata mai indelungata.

Observatiile cercetatorilor s-au bazat pe confruntarea obiceiurilor alimentare si riscurilor cardiovasculare ale persoanelor originare in tari precum Italia sau Grecia, cu ale locuitorilor din tarile nordeuropene sau de dincolo de Ocean.

Concluziile au depasit asteptarile. O alimentatie preponderent mediteraneana este asociata cu reducerea riscurilor de deces cauzate de:

  • Afectiuni cardiovasculare si neurovasculare;
  • Maladii de alta natura decat cancerul sau cele 2 anterioare.

Explicatia sta chiar in alimentele care compun dieta mediteraneana. Chiar daca exista mai multe variatini (nu este un stil alimentar propriu-zis, ci mai degraba un stil de viata, bazat pe niste principii si linii generale), in general, toate au in comun aceleasi componente principale:

  • Prezenta vegetalelor (fructe, nucifere, legume, cereale, legume cu frunza verde);
  • Prezenta uleiului extra virgin de masline in aproape orice preparat;
  • Consum moderat de carne slaba, produse lactate, dar si de vin;
  • Aport scazut de dulciuri, oua si carne rosie.

Iar partea faina este ca se poate adopta si de persoane din afara Bazinului Mediteranean, cu avantaje semnificative mai ales pe termen lung.

Beneficiile alimentatiei mediteraneene pentru varstnici

Acest tip de dieta poate fi considerat elixir al tineretii si un remediu care protejeaza calitatea vietii. Ce reuseste de fapt este sa reduca asa-zisele riscuri de fragilitate sau probabilitatile de a face cunostinta la varsta a treia cu:

  • Dizabilitatile fizice si mentale;
  • Moartea prematura.

Odata cu cresterea sperantei de viata la populatia occidentala, nivelul de fragilitate al varstnicilor consitituie un indicator de care trebuie tinut cont. Cu cat se inainteaza in varsta, cresc riscurile de:

  • Cazaturi si accidente casnice cu consecinte locomotorii, posibil finalizate cu spitalizare;
  • Patologii cronice (diabet zaharat);
  • Afectiuni neurologice;
  • Diverse forme de cancer.

Dar fragilitatea este caracterizata si de:

  • Miscari mult mai lente;
  • Lipsa energiilor;
  • Diminuarea activitatii fizice;
  • Scaderea fortei;
  • Reducerea apetitului;
  • Scaderea ponderala;
  • Tendinta de izolare;
  • Starile depresive etc.

Beneficiile alimentatiei mediteranene pentru varstnici se poate ”traduce” prin combaterea posibilelor efecte ce insotesc persoanele in etate:

Prevenirea afectiunilor cardiovasculare

O alimentatie preponderent vegetariana ajuta la diminuarea valorilor colesterolului ”rau” și totodata tensiunea arteriala. Inseamna reducerea riscurilor de infarct si ictus.

Conservarea functiilor cognitive

Urmand o dieta cu putine grasimi saturate, cu bune doze de acizi grasi esentiali (din peste) previne deterioarea conexiunilor neuronale si protejeaza materia cenusia.

Imbunatatirea digestiei

Varstnicii se confrunta adeseori cu probleme gastrointestinale, mai ales cu incetinirea tranzitului. Insa fibrele din vegetale ajuta la mentinerea mecanismelor digestive active.

Ameliorarea inflamatiilor articulare

Alimentele ”vedete” ale regimului sunt uleiul extravirgin de masline si pestele oceanic, 2 optiuni bogate in acizi grasi omega 3, cu beneficii notabile in prevenirea inflamatiilor.

Reducerea riscurilor de osteoporoza

Aparitia osteoporozei (reducerea densitatii osoase) este aproape un ”must” la varsta a treia. Dar antidotul poate veni din parte unor alimente bogate in calciu si vitamina D, micronutrienti fundamentali pentru sanatate scheletului osos.

Foto: www.theconversation.com

  • 165
  • Ultima modificare Sâmbătă, 06 Iunie 2020 10:17

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!